ISU MORAL TEMPATAN
- GENGSTERISME
Gengsterisme
adalah jenis salah laku yang sudah lama wujud di kalangan pelajar dan masih
berterusan hingga kini. Menurut Thrasher (1963) yang merupakan pelopor awal
tentang kajian gengsterisme mengutarakan bahawa pada awal remaja, golongan ini
berpotensi untuk mewujudkan geng. Golongan remaja ini mudah terdedah dengan
keadaan persekitaran dengan syarat mereka dapat memperolehi keseronokan dalam
kumpulan mereka. Thrasher (1961) juga mendefinisikan geng sebagai satu kumpulan
yang mempunyai ciri-ciri seperti mengikut tingkahlaku yang sama, perjumpaan
secara bersemuka, gerakan secara berunit, konflik dan mempunyai perancangan.
Terdapat
pelbagai faktor yang mempengaruhi seseorang remaja dan kanak-kanak terlibat
gengsterisme. Antara faktor berlakunya gejala ini ialah masalah institusi
keluarga. Masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam keluarga boleh menyebabkan
kegiatan negatif seperti peras ugut berleluasa. Pelajar berkenaan mungkin
terikut-ikut dengan sikap ibu bapa yang saling mengugut apabila bertengkar.
Jadi, masalah ini dibawa ke sekolah dan mereka mula mengambil kesempatan
terhadap pelajar lemah dengan mengugut mereka. Faktor pengaruh rakan sebaya
juga menjadi punca kepada terjadinya kegiatan samseng. Terdapat pelajar yang
memeras ugut dan sebagainya kerana terikut-ikut dengan akhlak rakannya yang
samseng. Mereka akan bertindak liar apabila mendapat sokongan daripada
rakan-rakan untuk melakukan perbuatan tersebut. Mereka seronok melihat pelajar
yang menjadi mangsa menderita kesakitan. Pengaruh media massa juga tidak dapat
dinafikan. Dewasa ini, banyak stesen televisyen yang menayangkan filem atau
program yang berunsur ganas. Anak remaja biasanya terpengaruh oleh aksi-aksi
mereka secara membabi buta dan mereka tidak akan teragak-agak meniru aksi ganas
tersebut.
Bagi menangani
isu ini, media massa berperanan memaparkan pendedahan dan pengetahuan berkaitan
gengsterisme. Selain itu, Kementerian Pelajaran Malaysia boleh mengambil
beberapa langkah pencegahan seperti menganjurkan bengkel, seminar serta
kursus-kursus berhubung dengan masalah gengsterisme yang perlu dihadapi oleh
guru. Seterusnya, kerjasama daripada pihak luar seperti komuniti, pihak Polis
dan Pihak Berkuasa Tempatan adalah perlu untuk memantau kegiatan para pelajar
terutama sekali semasa dalam perjalanan ke sekolah dan pulang dari sekolah. Ini
mendorong kegiatan perlakuan gengsterisme di sekolah berada di tahap sederhana
sama ada di dalam sekolah, di luar sekolah dan semasa perjalanan pergi dan
balik sekolah.
Gengsterisme
adalah jenis salah laku yang sudah lama wujud di kalangan pelajar dan masih
berterusan hingga kini. Menurut Thrasher (1963) yang merupakan pelopor awal
tentang kajian gengsterisme mengutarakan bahawa pada awal remaja, golongan ini
berpotensi untuk mewujudkan geng. Golongan remaja ini mudah terdedah dengan
keadaan persekitaran dengan syarat mereka dapat memperolehi keseronokan dalam
kumpulan mereka. Thrasher (1961) juga mendefinisikan geng sebagai satu kumpulan
yang mempunyai ciri-ciri seperti mengikut tingkahlaku yang sama, perjumpaan
secara bersemuka, gerakan secara berunit, konflik dan mempunyai perancangan.
Terdapat
pelbagai faktor yang mempengaruhi seseorang remaja dan kanak-kanak terlibat
gengsterisme. Antara faktor berlakunya gejala ini ialah masalah institusi
keluarga. Masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam keluarga boleh menyebabkan
kegiatan negatif seperti peras ugut berleluasa. Pelajar berkenaan mungkin
terikut-ikut dengan sikap ibu bapa yang saling mengugut apabila bertengkar.
Jadi, masalah ini dibawa ke sekolah dan mereka mula mengambil kesempatan
terhadap pelajar lemah dengan mengugut mereka. Faktor pengaruh rakan sebaya
juga menjadi punca kepada terjadinya kegiatan samseng. Terdapat pelajar yang
memeras ugut dan sebagainya kerana terikut-ikut dengan akhlak rakannya yang
samseng. Mereka akan bertindak liar apabila mendapat sokongan daripada
rakan-rakan untuk melakukan perbuatan tersebut. Mereka seronok melihat pelajar
yang menjadi mangsa menderita kesakitan. Pengaruh media massa juga tidak dapat
dinafikan. Dewasa ini, banyak stesen televisyen yang menayangkan filem atau
program yang berunsur ganas. Anak remaja biasanya terpengaruh oleh aksi-aksi
mereka secara membabi buta dan mereka tidak akan teragak-agak meniru aksi ganas
tersebut.
Bagi menangani
isu ini, media massa berperanan memaparkan pendedahan dan pengetahuan berkaitan
gengsterisme. Selain itu, Kementerian Pelajaran Malaysia boleh mengambil
beberapa langkah pencegahan seperti menganjurkan bengkel, seminar serta
kursus-kursus berhubung dengan masalah gengsterisme yang perlu dihadapi oleh
guru. Seterusnya, kerjasama daripada pihak luar seperti komuniti, pihak Polis
dan Pihak Berkuasa Tempatan adalah perlu untuk memantau kegiatan para pelajar
terutama sekali semasa dalam perjalanan ke sekolah dan pulang dari sekolah. Ini
mendorong kegiatan perlakuan gengsterisme di sekolah berada di tahap sederhana
sama ada di dalam sekolah, di luar sekolah dan semasa perjalanan pergi dan
balik sekolah.
- KES BULI
Di sekolah-sekolah Malaysia, masalah buli
merupakan satu masalah disiplin yang utama pada ketika ini. Akhbar Utusan
Online keluaran 9 April 2016 melaporkan bahawa seorang pelajar mangsa buli di
sekolah retak leher. Tingkah laku buli boleh ditunjukkan dalam pelbagai bentuk
dan cara tanpa mengira jantina. Secara umumnya, tingkah laku buli boleh
didefinisikan sebagai satu perbuatan negatif oleh seseorang yang lebih kuat
atau berkuasa terhadap seseorang yang lain, yang lebih lemah atau kurang
berkuasa secara berulang kali. Tingkah laku buli ialah tingkah laku agresif
yang dilakukan secara berulang kali terhadap orang lain secara individu atau
secara berkumpulan (Olweus, 1993b). Menurut Rigby (1996) pula, tingkah laku
buli ialah perbuatan menekan atau menindas sama ada secara fizikal atau
psikologi oleh seseorang yang lebih berkuasa terhadap seseorang yang tidak
berkuasa.
Tingkah laku
buli tidak dapat dinafikan merupakan sebahagian daripada tingkah laku agresif.
Terdapat beberapa teori yang berkaitan keagresifan. Satu daripadanya ialah
Teori Pembelajaran Sosial yang dikemukakan oleh Albert Bandura (1973). Teori
pembelajaran sosial menyarankan bahawa keagresifan ialah sesuatu yang dipelajari
dan bukannya secara semula jadi wujud dalam diri seseorang individu. Tingkah
laku agresif dipelajari daripada persekitaran sosial seperti interaksi dengan
keluarga, interaksi dengan rakan sebaya dan media massa (Mahmood Nazar, 2001).
Antara punca kejadian
buli di kalangan pelajar di kedua-dua peringkat persekolahan menengah dan
rendah ialah latar belakang keluarga. Ibu bapa yang sering bertelagah cenderung
untuk mempunyai anak-anak yang mempunyai risiko untuk menjadi lebih agresif.
Penggunaan kekerasan dan tindakan-tindakan yang keterlaluan dalam usaha untuk
mendisiplinkan kanak-kanak oleh ibu bapa, penjaga dan guru secara tidak
langsung boleh menggalakkan perlakuan buli di kalangan kanak-kanak. Kanak-kanak
yang kurang mendapat kasih sayang, didikan yang sempurna dan pengukuhan positif
lazimnya akan menjadi pembuli. Selain itu, persekitaran dan budaya sekolah
turut mempengaruhi interaksi, aktiviti dan tingkah laku pelajar di sekolah.
Pengurusan serta pengawasan disiplin sekolah yang lemah akan mengakibatkan
wujudnya tingkah laku buli di sekolah. Seterusnya, paparan aksi dan tingkah
laku ganas di kaca televisyen dan media-media elektronik mempengaruhi tingkah
laku ganas kanak-kanak dan para remaja. Ianya mungkin secara khusus berlaku
kepada mereka yang mempunyai masalah kawalan tingkah laku, emosi dan
pembelajaran. Mereka lazimnya akan melihat tingkah laku dan aksi ganas sebagai
satu cara yang efektif untuk menyelesaikan masalah.
Langkah-langkah bagi menangani masalah ini ialah melaksanakan program
bagi mencegah dan menangani masalah buli melibatkan semua peringkat iaitu semua
menengah, rendah, bandar dan luar bandar sekolah di seluruh negara. Seterusnya,
pihak Kementerian Pelajaran perlu merangka dan mewujudkan model program anti
buli yang khusus bagi mencegah dan menangani masalah perlakuan buli di
sekolah-sekolah. Selain itu, pihak guru berperanan untuk mengenal pasti punca
sebenar berlakunya aktiviti buli dengan melakukan pemantauan di dalam kelas
serta mengawasi pergaulan atau aktiviti-aktiviti pelajar serta bagaimana mereka
berkomunikasi.
- Statistik Kes Buli
TAHUN
|
KES
|
2012
|
4,
159
|
2013
|
4, 120
|
2014
|
2,
825
|
2015
|
2, 968
|
Sumber
KPM
Statistik Kes Buli di Malaysia
|
ISU MORAL GLOBAL
- PEMBUANGAN BAYI
Kes pembuangan bayi bukanlah perkara yang baru lagi pada zaman sekarang. kes ini telah berlaku sejak lama dahulu. Negara Malaysia bukanlah satu-satunya negara yang mempunyai kes sebegini malahan, negara lain juga turut menghadapi kes ini. Menurut Kamus Dewan Edisi 4, halaman 208, perkataan buang bermaksud mencampakkan, melemparkan, menghapuskan dan menghilangkan. Perkataan bayi bermaksud anak kecil yang baru dilahirkan oleh si ibu. Manakala, pembuangan bayi pula adalah perbuatan mencampakkan atau menghapuskan anak kecil yang tidak berdosa tanpa ada sifat perikemanusiaan.
Terdapat
beberapa faktor yang menyebabkan berlakunya pembuangan bayi. Antaranya ialah
kurang didikan dan kefahaman agama. Kekurangan didikan agama yang merupakan
panduan dan pedoman hidup remaja telah menyebabkan mereka terlibat dalam
gejala-gejala negatif seperti pergaulan bebas. Selain itu, pengaruh rakan
sebaya juga menyebabkan masalah kes pembuangan bayi berlaku. Rakan-rakan yang
negatif akan mengajak remaja untuk melakukan perkara di luar batasan agama dan
norma maysarakat, contohnya pergi ke tempat hiburan seperti disko, menghisap
dadah dan melakukan pergaulan bebas. Remaja yang terjerumus dalam seks rambang
akhirnya akan menemui jalan buntu apabila mendapati bahawa dirinya mengandung.
Dalam keadaan yang terdesak, mereka terpaksa membuangkan bayi mereka. Faktor
seterusnya ialah sikap ingin tahu remaja. Sikap ingin tahu tentang sesuatu
memang wujud dalam diri remaja. Biasanya, mereka gemar mencuba sesuatu yang
baru. Setiap perkara yang dilarang, itulah yang ingin diterokai oleh mereka.
Mereka juga beranggapan bahawa diwaktu usia remajalah mereka patut berseronok
dan bergembira sehingga melakukan perkara seperti seks bebas ini.
Bagi mengatasi
masalah ini dari terus berpanjangan, para ibu bapa seharusnya memberi
perhatian, kasih sayang dan bimbingan yang penuh kepada anak-anak mereka
lebih-lebih lagi pada peringkat remaja. Selain itu, pihak sekolah juga
memainkan peranan dalam mencorak sahsiah peribadi remaja daripada terjebak
dengan gejala ini. Pihak pentadbiran sekolah perlu mewujudkan Sekolah Bebas
Gejala Sosial dengan mengadakan pendidikan secara komprehensif melalui
kurikulum dan ko-kurikulum di sekolah. Akhir sekali ialah pencegahan sebelum
berlaku. Pencegahan merupakan strategi jangka panjang yang bertujuan mencegah
seseorang daripada terlibat dengan gejala yang tidak sihat seperti pergaulan
bebas lelaki dan perempuan, dan sebagainya. Semua pihak mestilah bekerjasama
dalam mewujudkan kesedaran tentang kesan dan bahaya pembuangan bayi.
- LAMPIRAN
Kes Buli |
Pembuangan Bayi |
Gengsterisme |
Ulasan
Catat Ulasan